Efter efterfesten laser

Så var Textival över. En del utställare tyckte att det var mindre folk i år än tidigare men jag vet inte om den iakttagelsen är helt rättvis. Faktum är ju att arrangörerna denna gång spritt ut sig till flera olika lokaler på långgatorna och både seminarier och uppläsningar som hölls utanför House of Win-Win var mycket välbesökta. 

Till exempel berättade Pär Thörn, som jag träffade på Textivals efterfest på L’assassino, att han hade haft ett publiksnitt på 70 personer under hela sin 40 min långa läsning. Det får nog ändå betraktas som succé med tanke på det både flanerings- och spenderingsvänliga lördagsvädret utanför biblioteket. Under alla omständigheter har Göteborg begåvats med ytterligare ett fullvuxet litterärt arrangemang. Stor eloge till arrangörerna!

Efterfesten var varm, trång och högljudd som sig bör men Magnus Haglund och Isak Eldh som stod för underhållningen just när jag kom tillhör inte riktigt min, erm, kartong med Anton Berg.

Så jag gick till Rio Rio. Jag vet mycket väl att man inte ska gå på drum’n’bass/ dubstep-klubb kvällen innan man ska korra en utställningskatalog men det var så länge sedan jag hörde Leaf spela och han skulle dessutom åka tillbaka till Frankrike idag. Drum’n’bass-tillställningar brukar vara rätt svettiga, brutala och ibland våldsamma evenemang med förödande homogen könsfördelning. Men det här var någonting annat. Lyckliga unga människor som lotsades genom ett musikaliskt landskap som ena stunden förvandlade den sjunkande båten till en industrikulvert i Manchester för att i nästa stund svepa med oss upp i skybaren på ett lyxhotell i Shanghai – via ett jamaicanskt strandbryn. Det var vackert, så som jag faktiskt inte trodde att drum’n’bass kunde vara vackert. Ja, det var mer än så: det ingav hopp. Big up, Leaf!

(Ville gärna haft med bild eller liten video, men det syns bara rök och laser.)

7 kommentarer

  1. Ojoj vad smickrande, jag blev fylld av hopp av denna unga vackra och danslystna publik!!! Blir ni nu sugna på att se bilder från detta evenemang så kan ni kika på dessa via FB
    http://www.facebook.com/album.php?aid=234437&id=677615303&ref=mf

    Och vill man ladda ner en av mina mixar med denna härliga musik som Karl så poetiskt gestaltat, kan ni göra det här http://strukturmusik.com/sounds.php

    Tack Karl, stor kramen

  2. jävlar vad fint inlägg :D

    bättre kvalitet på foton finns på http://shambler.se/

  3. Carl Forsberg · ·

    Tack, tack – det är självklart att man vill ge cred åt ett så bra arrangemang.

  4. Esitevimilu · ·

    ja det var fantastiska bilder! Blir så glad och varm av att se dj Leaf spela! Han måste vara en av sveriges bästa D&B dj´s, Big up!

  5. Och fantastiskt att faktiskt få lov att vara någons låda med Anton Berg;)

  6. Tack Esitevimilu tack

Kommentera

