Verklighetsflykt

Imorgon, onsdag den 1 april, är det dags för säsongens tredje arrangemang av  Forum för poesi och prosa. Temat är Verklighetsflykt och i Göteborg gästas vi av Monika Fagerholm, Joakim Lindengren, Johannes Anyuru och Pål Börjesson.

Anyuru är ju en verkligt bra uppläsare även om man hört honom ganska många gånger vid det här laget. Frågan är dock om det blir poesi eller prosa han han kommer att läsa från scenen. Annars är jag lite nervös för Lindengrens framträdande då Kapten Stofil kommer att projiceras på duk vid scenen. Men det ska förmodligen gå bra.

För de av er som inte känner till Forum för poesi och prosa så är det ett tämligen unikt projekt som löpt under flera års tid i Västra Götaland och idag involverar litterära scener på tio orter. Forum arrangeras av Författarcentrum Väst och har alltmer kommit att framstå som Sveriges ledande scen för uppläst litteratur. Ta till exempel en titt på vilka som medverkat sedan starten. Totalt arrangerar Forum ca 40 litterära evenemang per år.

Insläpp på Musikens Hus, Karl Johansgatan 16, kl 17.30 för dem med förköp. Andra får snällt vänta till 18.45. Programmet börjar 19.00.

För övrigt har jag tagit många av bilderna som presenteras i Forums bildgalleri men jag kan inte påstå att jag är odelat nöjd med resultatet. Finns det någon läsare där ute som är van att fota vid uppläsningar? Jag använder aldrig blixt för att inte störa författarna men det gör å andra sidan slutartiderna så långa, och dessutom får jag ofta ett rött färgstick. Förmodligen borde jag arbeta mer med belysningen – men ack, den evigt undflyende tiden räcker inte till…

5 kommentarer

  1. Anders · ·

    Eftersom jag numera är sjukligt insatt i fotografi kan jag rekommendera en kamera med FF-sensor, där slutartiderna kan bli fullt acceptabla samtidigt som bruset aldrig blir störande till följd av högt ISO-tal.

  2. nyababylon · ·

    Jo, om penningpåsen vore stor och tung skulle jag definitivt överväga en Canon 5D eller en Nikon D3 (Canons flaggskepp vågar jag inte ens drömma om…). Men det är den inte. Just nu använder jag en Nikon D50 just pga dess fina ISO-egenskaper men den har ju några år på nacken.

  3. Anders Ö · ·

    Jag köpte en 5D nyligen, börjar gå ned i pris nu och är extremt prisvärd trots känslan av plastmonster från -87. Eftersom jag är svag för polarisering av saker och ting hyllar jag Canon och sågar Nikon. För den vane är Lightroom och råformat medicinen mot rödstick.

  4. nyababylon · ·

    Är det du Ödman? Kul att höra av dig igen! Lightroom använder jag redan men (*rodnar*) pga av att jag inte köpt större minneskort fotar jag bara högupplöst jpeg. Och eftersom jag gillar underdogs hyllar jag Nikon. Har du kollat den här siten, förresten: http://www.dpreview.com/ ?

  5. Anders · ·

    Ja, det är jag, Ödman! Kul att läsa här, började just. Jag kan tänka mig att korten fylls fort vid uppläsningar. Synd att man inte kan tanka över enklare och ute på fältet. Jag tycker att Canon är underdog, börjar kännas otidsenliga och otrendiga. Det ultimata vore en gammal Pentax från 60-talet med ett digitalt bakstycke, fast det finns ännu inte, tyvärr.

Kommentera

