Kungligt

Försöket till debatt nedan verkar mest ha resulterat i konsensus. Vi kan nu en gång för alla slå fast att G-Ps kultursidor är undermåliga, avsluta vår prenumeration och börja leta efter alternativen.

Men jag anar att synpunkterna på vårt kungahus kanske inte är lika enade. Eller? Det är oftast från kulturvärlden man hör de beskaste utfallen mot monarkin som statsskick. Och det kanske är naturligt i en diskussionskultur som vant sig vid att argumentera enbart med logiska och rationella argument. I ärlighetens namn finns det ju ganska få rationella argument för monarkins moderna relevans.

I mellanstadiet gick jag i samma klass som Victoria Bernadotte. Sånt tänder ju en hel del fantasier, åtminstone om man har fallenhet att fantisera – och det har jag. Jag har alltid tänkt att om jag inte vore så blyg så skulle jag gjort mer av det där, dock oklart vad – tills för några år när sedan ramarna till en idé uppenbarade sig. Men likt en senfärdig Aethelstane har det tagit ända tills nu att formulera mina tankar. Resultatet är ett öppet brev på drygt 15.000 tecken till kronprinsessan. Det finns naturligtvis bara två möjliga platser att publicera ett sådant brev: DN Debatt (som inte tar så långa inlägg) eller i tidskriften Aorta.

Eftersom Aorta i sitt kommande nummer har det dubbla temat Rojalism och Snille så var valet ganska enkelt. Jag rekommenderar den hugade att redan nu beställa sitt exemplar, de senaste två numren är helt slutsålda. Annat smått och gott ur det kommande numret:

Christopher Rådlund: Prins Valiant – den ädlaste av seriehjältar
Ashk Dahlén: Diktare och mecenater i medeltidens Persien
Walter von der Vogelweide: När Fredrik II skänkte ett litet län
Håkan Sandell: Erik XIV – en avkanoniserad kulturmonark
Jelena Selin: Mellan heroism och komik…
Arthur Rimbaud: Kongelighet

Samt förstås mycket, mycket mer. Tidskriften beräknas komma från tryckeriet strax efter påsk.

Jag vet att det blivit många länkningar och hänvisningar till Aorta på senaste tiden. Trots att tidskriften presenterar kulturens mainstream har jag förstått att den inte är det enda läsare av Nya Babylon tänker på. Jag har tagit till mig av kritiken och utlovar inlägg om andra ämnen framöver – exempelvis om tidskriften Opus och en liten miniserie om kreativa miljöer i Göteborg. Först ut: Stars ‘n’ Bars.

4 kommentarer

  1. Der messer · ·

    Framgår kanske av din artikel, men: fick ni dua kronprinsessan i din klass?

  2. Det där är intressant och faktiskt något jag brottades med under författandet av brevet. Information i ämnet är inte helt lätt att inhämta men i samråd med redaktören David Almer fastnade vi för Ers kungliga höghet.

    Men under mellanstadiet? Vi var ju 10-12 år gamla och vad jag minns sa vi bara Victoria, eller möjligen du. I klasslistan, utskriven på en gammal matrisskrivare, stod dock försynt i en alldeles egen kolumn h.k.h. före hennes namn.

  3. S-fed · ·

    Ha-ha, Aethelstane… Ursäkta en väldigt bloggkommentarsaktig bloggkommentar (alltså helt innehållslös), men jag tyckte bara det där var roligt.

  4. Ingen fara. Jag blir bara glad att någon fattade den referensen. Jag har i hemlighet alltid identifierat mig med Aethelstane.

Kommentera

