Flygplansromantik

Jag är ute och reser alldeles för sällan. Jeff Kaller, som är med på resan till Georgien, erkänner på Münchens flygplats som en kommentar till min fundering: ”I’m ashamed to say that it was a long time since I visited a new place”.

Och så är det. Man tillhör den kreativa klassen, den som är på god väg att arbeta ihjäl sig, och när man väl reser gör man det för att antingen hålla föredrag eller för att delta i ett seminarium. Arbetsresor, med lite tid över för den avslappnade koncentration som möjliggör verklig kreativitet.

Eller så var det åtminstone när jag reste till Kiev i höst. Jag var tvungen att hålla närmast militärisk precision för att hinna med hela workshopen på Mohyla School of Journalism och inte missa planet hem. Men nu, redan innan vi landat i Tbilisi, känner jag att den här resan blir annorlunda. Att det den här gången kommer att finnas tid för kontemplation och skrivande. Att intrycken inte kommer att begränsas till de enbart arbetsrelaterade.

Men samtidigt finns det något dubbelt över detta med att resa. Å ena sidan är det så viktigt för intrycken, för att skölja ögonen rena både med sånt man läst om i böcker och med sånt man aldrig kunde drömma om. Men industrin, särskilt flygindustrin, som man ofrivilligt måste bli en del av i sitt vagabonderande – den är verkligen motbjudande. Själlösa affärer och barer där du måste betala det dubbla normalpriset på allt, hur vi skyfflas runt som boskap vid incheckning, passkontroller och boarding och det är egentligen bara här (och möjligen på Systembolaget) man kommer nära dem som det är verkligen synd om: affärsresenärerna – lika stressade som mig men fårade i ansiktet av det dåliga samvetet som kommer av att syssla med något så tomt som pengar.

Fast nu, när jag flyger över östra Europa på väg mot Svarta Havet, ligger de upplysta städerna under mig som glittrande drakguld i natten.

Kommentera

