Willy Kyrklund

Willy Kyrklund är död. Han var en mycket stor författare. Alla borde någon gång ta sig tid att läsa den fantastiska reseskildringen Till Tabbas.

Och där kunde man sluta. Men jag måste förstås också klämma in en anekdot om den enda gången jag någonsin träffat Willy Kyrklund. Det var nämligen så att jag en gång i tiden läste C-kursen i litteraturvetenskap med bland andra Malte Persson. Vi skulle tillsammans opponera på en tämligen undermålig uppsats om Kyrklunds Elpënor.

Både vi och examinatorn Tomas Forser förutsåg att det skulle bli ett slags lustmord med tanke på Malte höll Kyrklund som en av sina absoluta favoritförfattare och med tanke på att jag närmast sedan barnsben närt en stor fascination för den antika grekiska epiken (som utmanas på ett rätt friskt sätt i just Elpënor – och på ett mindre friskt sätt i uppsatsförfattarinnans uppsats).

Nå, men samma år var det precis som alla andra år bokmässa i Göteborg och den sammanföll på den tiden med Göteborgs poesifestival. Jag kom försent till den stora läsningen där bland andra Kyrklund skulle uppträda. Det var fullsatt och jag var något förfriskad. Men i en ingivelse kom jag på att jag hade pressackrediteringen till bokmässan i fickan och med den som hävstång inledde jag en hetsig diskussion med vakten om vikten av att just jag skulle få bevaka detta evenemang. Det gick efter visst motstånd (som gick ut på det fullständigt självklara och därför svårforcerade argumentet att en ackreditering från bokmässan bara gäller just där) an.

Väl inne såg jag att det verkligen var fullsatt. Det fanns en plats ledig bredvid en vithårig man och en poet som jag vagt kände igen. Jag slog mig ner där och alla presenterade sig för varandra. Det var mycket riktigt Willy Kyrklund som hade stolen bredvid mig. Perfekt, tänkte jag, och började berätta om uppsatsen jag skulle opponera på. Jag hann väl halvvägs in i andra meningen innan Kyrklund dundrade i örat: han heter El-PÄÄÄ-nor! Lite stukad där (efter att ha uttalat fel, betoningen ligger förstås liksom hos Odysseus och Akilles på andra stavelsen) försökte jag tala om metrik istället och om hur några germanska språkforskare kunnat visa att det även inom forngermanska språk funnits versmått som likt den antika grekiskan räknat på stavelselängd istället för stavelsetryck som man normalt lär. Jag undrade förstås hur Kyrklund själv såg på sitt försök till hexameter i Elpënor.

Det verkade mer intressant för honom men tyvärr skulle han precis gå upp på scenen då och han avslutade med att det förstås är fullständigt omöjligt att skriva hexameter på svenska. Sedan gjorde han en av de bästa, mest rytmiskt fulländade läsningar jag hört på svenska. Det var en kraftig upplevelse och om jag kunde tolka stämningen bland publiken rätt efteråt så bleknade liksom de andra framträdandena bort i jämförelse. Vi hade hört en mästare, de andra var gesäller – om ens det.

För en annan fin anekdot om Kyrklund kan man med fördel läsa Nöjesguidens gamla intervju med honom. Där förklarar han exempelvis varför han började röka som 40-åring och utbrister som svar på en fråga från fotografen: ”Trevligt!? Jag har inte trevligt! Jag vill dö!”

Vad är det förresten med Nöjesguiden? Inte bara fick de intervjua den notoriskt svårintervjuade Kyrklund, de har dessutom skrivit den bästa intervju jag läst med Öijer. Hur lyckas den där skräpblaskan med vad alla kulturtidskrifter och tv-program misslyckas med?

3 kommentarer

  1. Nojesguiden har intervjuat Kyrklund och Öijer? Det vill jag se! Du råkar inte veta vilka nummer?

  2. Nej jag gör tyvärr inte det. Men Öijer-intervjun tror jag att jag har någonstans i mitt röriga arkiv. Jag ska leta lite. Det är där han bland annat beskriver sin syn på poeten som schaman och om hur det känns som att en kvinna river hans hud inifrån med sina naglar när inspirationen kommer till honom.

    Ett tips är annars att maila Nöjesguiden.

  3. jakobius · ·

    Öijer-intervjun från 1999 minns jag också som väldigt bra. Jag sparade den ett tag, men tidningar tryckta på dåligt papper tenderar att förr eller senare försvinna. Letade efter artikeln på nätet, men utan framgång.

Kommentera

