Show must go on

Nu är mannen jag kanske något överilat kallade gubbjävel tidigare äntligen på väg härifrån. Under den sista halvtimmen har en klichéfylld föreställning spelats upp. Mannens dotter, själv sjuksköterska, har kommit in och hon är indignerad. Redogörelsen för hur hennes far har trakasserat både patienter och personal och dessutom givit sig på inventarier kan inte stämma. Om den ändå gör det beror det på felmedicinering. Medan hon själv tar bort en ingång till dropp ”för att sånt har Sahlgrenska gjort slarvigt tidigare”, passar hon på att hota med att ta saken vidare. Inget tvivel om var generna kom ifrån där inte. Det är så tragiskt att se den här typen av scener spelas upp för öppen ridå. Inte en tillstymmelse till förståelse för oss som genomlevt en helvetesnatt med stollen. Nå, hon har ju inte ett direkt lätt liv framför sig om hon framhärdar med den attityden… Man kunde tänka sig att förflyttningen enbart var av godo. Det var den inte. Eftersom den trevlige, harmlöse också har försvunnit är jag nu ensam den snacksalige cadillacägaren. Och det är tortyr. Varje vaken stund fyller han med sina trivialiteter. Han har nu börjat skoja med mig om mat också, med mig som inte ätit på 6 dygn! Han vet förmodligen inte hur snubblande nära ett raseriutbrott jag är. Men man är ju alltid välpolerad och artig på ytan, eller hur?

2 kommentarer

  1. Krya på dig Hawkeye!

    Vad skönt med en ny giv gubbar att sova snark med. Det låter lite MASH när du skriver om stället. Har ni nån Major Houlihan?

  2. Det är han den gamle chefen, eller hur? Tja, det skulle väl vara min läkare Staffan då. Han ville bjuda mig på en dry martini igår.

Kommentera

