Snillen spekulerar, del III

Så har jag återigen färdats genom maskinen som kan ta bilder av min buk. Bilderna ska nu behandlas av en ålderman som sitter gömd i en krypta i detta mörka slott. Hans profetia ska sedan tolkas och färdas mun till mun genom många adepter tills den når mina öron. Med profetian som bas kommer en av slottets lakejer fatta beslut om mitt öde. Ritualerna måste ha sin gång och jag vågar inte störa det viktiga arbetet med att tolka profetian. Ingen kan tala om hur lång tid detta arbete tar men jag vet att den närmaste nattens sömn blir orolig. Caesar har överstigit Rubicon…

4 kommentarer

  1. Kan det vara så att vi med detta blir bröder i Crohn?

  2. Kan vara, om du menar som jag tror. Lakejen med ansvar för mitt öde heter Staffan. Efternamnet har jag inte pejlat.

  3. S-fed · ·

    Om du får läsork- och lust rekommenderas Bergtagen av Mann. På alpsanatoriet som Hans Castorp hamnar på har de också maskiner som kan ta bilder av patienternas bukar. Och allting tar lång, lång tid. Det gör det i 900 sidor ungefär. Fantastisk!

  4. Tack för tipset. Jag har annars börjat läsa om en annan gammal tysk (för sisådär sjunde gången): Lothar-Günther Buchheim, Das Boot.

Kommentera

