Den som är utan skuld ska kasta den första tomaten

Det dök upp en inbjudan i min mailbox idag. Tidskriften Paletten undrar: Är den litterära konstkritiken ett fornminne? och anordnar ett litet seminarium på temat på Moderna Museet den 10 september. Det är ju en intressant fråga. Den litterära konstkritiken finns förstås, men den lever lite undanskymt i tidskrifter som Aorta. I tidningar som Paletten är den dock mindre vanlig.

Precis när jag är på väg att slänga brevet – eftersom jag inte kan närvara det aktuella datumet – dyker ett bekant namn upp i listan på deltagare i panelen: Eva Ström. Är inte det lite konstigt? Jag menar, kvinnan har ju av en enhällig kritikerkår pekats ut som heltossig. Vad kan hon tänkas ha att säga om konstkritik som är värt att lyssna till? Eller är det något slags sjukt practical joke, ett tillfälle till offentlig mobbing?

4 kommentarer

  1. Hm, tror du inte att evenemanget planerades långt innan sommarens debatt?
    Tror att Ström skrivit om andra, mer med henne själv samstämmiga konstnärskap också.

    Heltossig eller ej, menar jag.

  2. Jo, så är det förstås. Jag skrev det där mest i affekt. Och i någonslags vilsen längtan efter rättvisa, att det hon skrev ändå ska få konsekvenser.

  3. Det kan jag förstå. Men Ström lär vi nog få dras med.

  4. Jo, tyvärr. För när allt kommer omkring så kanske inte folk håller med Ström om hennes absurda anklagelser, men de gillar å andra sidan heller inte Figurationer och därför omfamnas hon fortfarande av konstkritikens bastioner. Som Paletten.

Kommentera

