Som en yxa för det frusna havet

Året var 1996 och jag hade just flyttat till Göteborg. På Bokmässans Rum för Poesi hörde jag för första gången Kennet Klemets läsa sina texter ur det som skulle komma att bli hans debut År med tretton månar. Jag tänkte (ännu ganska oerfaren som besökare på uppläsningar): här är äntligen en poet som tar uppläsningssituationen på allvar, som gör konst också av det – till skillnad från att enbart låta det skrivna ordet vara nog. Rytm, betoning, själva röstens nyans visade på en medvetenhet om att de också var med och bar framträdandet.

Sedan dess har jag kommit att intressera mig allt mer för framförandet av litterära texter. ”Uppläsning” eller engelskans ”Recital” räcker inte för att beskriva det konstnärliga framförandet av litteratur. Samtidigt skiljer sig litteraturframförandets konst från skådespelarens.

År med tretton månar läste jag och min dåvarande flickvän ibland för varandra, särskilt den långa dikten Hymn där man finner raderna:

för näckrosor
och för knutna nävar
bland näckrosor

Det knutna näven har återkommit hos Klemets i den näve som knöts runt det uppochnervända ljuset på omslaget till Lördag natt feber. Men den knutna näve man bär inom sig har också kunnat förnimmas i Accelerator och kanske i någon mån även i Lux Interior – den knutna näve som blir en symbol för kampen med sig själv och livet utanför ens kropp.

Nu i höst har Klemets kommit ut med boken Kling kling och någonstans ser jag cirkeln både slutas och vidgas från debuten. Tonfallet är åter mer poetiskt och ja, vackert, men det är en mognare röst som talar:

Det växer samman och hårdnar inåt
har många ansikten, många som väntat, många som
närmar sig

Ikväll uppträder Kennet Klemets på Forum för poesi och prosa under temat Som en yxa för det frusna havet. Jag hoppas att du vill komma dit. Eller, som Michael Strunge en gång sa: ”Hør up, i comastudenter – det ær kunst, for helvede!”

Du hittar en länk till arrangemanget här.

2 kommentarer

  1. Man tackar, man tackar.

Kommentera

