Streaming bara för stora scener?

Idag sändes ett riktigt bra program om streaming av opera, teater och balett på P1, HD-live kopplar greppet i biomörkret. Vi får höra om streaming från Metropolitan i New York, National Theatre i London och från svenska Dramaten och Kungliga Operan. Vi får höra hur sändningarna blir utsålda i biografer anslutna till Folkets hus och parker och att detta i sin tur bringar nytt liv till kulturen på landsbygden. Det är ett medryckande reportage och man kan inte annat än tycka att detta är en både vettig, viktig och intressant satsning. Men det nämns också i förbigående att det kostar väldigt mycket att göra kvalitativa sändningar och att inte ens Dramaten och Kungliga Operan kan få någon ekonomi i sändningarna. Däremot vill de gärna, som nationalscener, tilldelas extra resurser för att kunna tillgängliggöra sina produktioner för fler.

Jag tänker att det redan finns ett alldeles för stort fokus på streaming av scenkonst från stora, etablerade scener. Att regeringens satsning på en utredning av digitalisering av scenkonsten pekar i samma riktning. Vi får väl se när den landar nästa år.

Sanningen är ju att digitaliseringen är en genomgripande förändring av samhället som påverkar alla kulturformer. Det görs också en hel del inom andra kulturformer, men i jämförelse med vad som satsas på enskilda scener tycker jag att fördelningen av resurser riskerar att hamna helt snett. Titta här på vad Kulturrådet fördelade under 2012 till stöd för utgivning av e-böcker. Som jämförelse kan nämnas att bara Göteborgs Symfonikers inköp av digital sändningsutrustning kostade 2,2 miljoner. Bara inköpet alltså. För varje sändning räknar de med att de använder ca 80 arbetstimmar. Inköpet av utrustning finansierades visserligen av Stena AB, men summan ger en föraning om vad som kommer att krävas om staten vill bistå till digitalisering av fler scener.

Jag är inte emot att de stora scenerna digitaliseras. Jag tycker att det är fantastiskt att man kan se La Bohème i Trollhättan. Men vi måste också bevaka möjligheterna för mindre aktörer att digitalisera sig, inte minst från andra områden än scenkonsten. Och vi måste inte minst bevaka distributionen, något som Play Kultur föredömligt gjort till sitt mål.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: