Sten, textil och grafik i Bohuslän

KKV Bohuslän Den 16 maj börjar mitt nya jobb som föreståndare på Konstnärernas Kollektivverkstan i Bohuslän. Det innebär också att jag flyttar från Göteborg – där jag bott sedan 1996, med endast korta avbrott i København och Stockholm – till Tossene, i Sotenäs kommun. Det är ett stort steg, på många sätt. Dels därför att jag ger upp ett tryggt, bra och spännande jobb på Nätverkstan, där jag arbetat i sex år, med fantastiska arbetskamrater. Och dels därför att jag också i någon mening ger upp Staden för Landsbygden. Kommer jag att sakna Göteborg? Krogarna, litteraturkvällarna på Musikens Hus och i Litteraturhuset, biograferna, konserterna, föredragen och seminarierna? Kort sagt; utbudet och tätheten? Jag tror inte det. När det skymmer över Tossene går jag ner till potatislandet och vattnar. Ser över rabarberna, rädisorna, salladen och löken. Stryker handen över krusbärsbuskarna och promenerar bort till körsbärsträden som just börjat blomma. Ser veden som ligger på tork. Den kommer att räcka ett helt år. Inomhus sprakar brasan, jag har många olästa böcker i biblioteket och en calvados som väntar på mig. Att flytta från något är också att flytta till något. I det här fallet lämnar jag den digitala kulturen och kommer till den analoga. Byter datorer mot tryckpressar, gaffeltruckar och stenborrar. Det känns väldigt givande att få återvända till kollektivverkstäderna, som jag skrev en studie om 2010. Jag har alltid gillat att arbeta nära utövarna, med direkt stödjande funktioner. Författarcentrum Väst är en sådan arbetsplats. Nätverkstan är det ibland, exempelvis i det medialab där jag arbetat fram tills nu. Av alla de sätt som offentliga medel används för att stödja skapandet och spridandet av kulturella uttryck, så tror jag dock få är så effektiva som kollektivverkstäderna. Här samlas professionella konstnärer kring verktyg och metoder som är alldeles för kostsamma och komplicerade för att kunna huseras i en egen ateljé. Graden av egenfinansiering är hög. Och för all den offentliga konst som man kan se runt om i Sverige är kollektivverkstäderna oumbärliga. Att få vara en bidragande kraft i en sådan miljö är oerhört givande. Och jag lämnar förstås inte Göteborg helt och hållet. På måndagar kommer man även framöver hitta mig på Författarcentrum Västs kansli på Prinsgatan. Och åtminstone en dag i veckan blir jag kvar på Nätverkstan, till och med den 30 juni, för att arbeta med applikationsutveckling. Om det inte skulle räcka så går jag numera att nå på en ny fräsig mailadress: carl@kkv-b.se Hör gärna av dig om du har idéer kring samarbeten med en av Sveriges mest särpräglade och vackert belägna kollektivverkstäder! Eller om du bara vill komma och hälsa på. Och kanske hjälpa till med att stapla all den där veden…

7 kommentarer

  1. Alldeles underbart skrivet! Det där med stadsabstinens är bara överskattat skrock….tror jag i alla fall :)
    Varmt och hjärtligt lycka till med det nya livet!
    Eva o co

  2. Önskar dig all lycka till Carl! Du kommer säkert att trivas med livet på landet, men också att upptäcka att det är lite bortglömt ibland.
    Vad händer nu med Residece? Har inte hört något sedan du var här på vårt årsmöte?
    Snälla, berätta!
    Tossene är ju nära, vi borde unna ses då och då!

    Bästa h
    Anita

  3. Residence och kunna ska det vara!

  4. Anonym · ·

    Jätte fin skriven, jag önskar dig all lycka. Kanske vi från Made in Backa kan göra en studieresa åka dit och skriva…
    Med all respekt
    Homeira Tari

  5. Absolut, ni är så välkomna!

  6. Anita, info är på väg. Har möte med Eira på onsdag.

  7. Tack Eva!

Kommentera

