TV-avgiften

Nu ska jag inte längre betala tv-avgift. Det här kanske låter konstigt, men det är faktiskt med blandade känslor som jag kommer att ringa till Radiotjänst och berätta för dem att jag inte äger någon tv-mottagare och därför inte ska betala avgiften. Jag har inte ägt någon TV sen 2007 men när jag fick höra att man skulle betala avgiften om man har en internetansluten dator i hemmet så tyckte jag inte att det var konstigt. Hemma lyssnar vi på P1 varje dag. Radion står på hela dagen i köket. I sängen lyssnar vi ofta på Filosofiska rummet innan vi somnar. Och vi tittar ganska ofta på SVT Play i våra datorer. Det här är alldeles utmärkt public service. Åtkomligheten är suverän.

Vi kommer att uppföra oss precis likadant framöver, men vi kommer inte längre att betala för det. Jag kan förstås låtsas som om jag helt enkelt inte hört talas om beslutet och fortsätta betala min tv-avgift som en slags gåva till public service. Men det var väl inte så vi skulle finansiera våra gemensamma institutioner?

Kommentera

