Några sista rader inför valet

Sitter på en buss på väg in mot Göteborg och Författarcentrum Väst 40-årsjubileum. Slipar lite på talet jag ska hålla ikväll. Och nås av uppgifterna att Jimmie Åkesson avslöjats som spelmissbrukare. Vid det här laget har vi blivit bombarderade av skandaler, påhittade och verkliga, statistik, teorier om taktikröstning och ändlösa tv-debatter där partiledarna drar fram siffror för att motsäga varandra. Många är säkert rätt trötta på allt snack om valet. Då är det lätt att glömma att politik faktiskt allra, allra främst handlar om ideologi. Det är värt att påminna om det ibland, och kanske särskilt nu, de allra sista timmarna innan vallokalerna stänger.

Jag är engagerad i miljöpartiet och röstar på miljöpartiet för att jag tror att den gröna ideologin är bäst lämpad att möta de utmaningar vi står inför. Jag röstar på miljöpartiet för att vi har solidaritet inskrivet i vårt partiprogram. För att vi vill bygga ett samhälle som vi kan vara stolta över att lämna över till våra barn. För att vi tycker att den här planetens gemensamma bästa är viktigare än min, mitt, jag och plånboken. För att vi kommer från miljö- och fredsrörelsen.

Jag röstar inte för att jag är rädd. Jag röstar för att jag ser möjligheter. Jag röstar för ett samhälle där sjukvården har en helhetssyn på människan och jobbar med förebyggande vård, där kollektivtrafiken är väl utbyggd och effektiv, även utanför de stora städerna. Där alla får samma chans i grundskolan. Jag röstar för renare luft och hälsosammare mat, producerad under schysta villkor i vårt närområde. För jämställdhet. För en ansvarsfull energipolitik där vi avvecklar kärnkraft och fossila bränslen så snart det går. För ett starkt naturskydd som ger framtida generationer möjligheter att uppleva samma storslagna natur som jag har fått möta under min uppväxt. Jag röstar för ett samhälle där vi tar hand om varandra, uppskattar varandras kvaliteter och utvecklas tillsammans.

Jag röstar inte för ett samhälle där individens rätt till överkonsumtion och skattesänkningar går före det allmänna goda.Jag röstar emot ett samhälle med ökande klyftor, utslagning och rädsla. Jag röstar emot Nato.

Jag röstar på miljöpartiet. Det tycker jag att du också ska göra.

Kommentera

