Eftervalsanalys

stående_motljusDet är lite tungt idag. Och det beror inte bara på den där extra Brooklyn IPA:n som kanske borde ha fått stanna i barkylen på valvakan. Det är tungt för att vi, och då menar jag så många av oss, totalt missat den främlingsfientlighet som växt sig stark mitt ibland oss. Vi har varit för dåliga på att driva konkreta insatser för integration. Vi har varit för dåliga på att ta debatten när den har dykt upp. Jag kan inte tolka valresultatet på något annat sätt. Vi misslyckades. Det har vi inte råd med en gång till. Den här mandatperioden måste sätta det hållbara samhället i fokus, och där ingår en god politik för att ta emot dem som väljer att bosätta sig här. Det arbetet börjar nu. Och jag är en miljöpartist som aldrig, aldrig kommer att vika ner mig i det arbetet.

Igår natt mötte jag många som jublade över att Reinfeldt röstades bort. Flera av dem sätter säkert morgonkaffet i vrångstrupen när de inser att ett av de mest realistiska förslagen till ny regering ser ut såhär: S+MP+C+FP. Graferna igår var missvisande, där V hela tiden presenterades bredvid S 0ch MP. Lyssna på vad partiledarna sa igår. Hur många gånger hörde ni ”mittenregering” eller ”blocköverskridande”? Precis. Var det någon, mer än Jonas Sjöstedt, som nämnde V som regeringspartner? Personligen tycker jag att det vore synd. Efter åtta år med en borgerlig regering behöver vi akut reparera välfärden. Och jag tror att det blir betydligt svårare att driva både grön miljö- och skolpolitik om FP ska sitta med kring middagsbordet. Om vi inte har duktiga förhandlare i MP.

Vi kommer att behöva förhandlare i klass med Aleksandr Karelin. Det är dags att släppa bilden av miljöpartisten som en myspys i plysch. Å andra sidan. Klarar vi att få genomslag för grön politik, bryter upp blockpolitiken och får till vettiga, märkbara satsningar på klimat, skola och integration – ja, då tror jag att MP har en framtid som statsbärande parti.

Dessa rader skrivs på ett tåg, på väg till ett förberedande möte för MP:s regionfullmäktigegrupp. Nej, jag kom inte in. Men jag blev andre ersättare för Göteborg och är därmed kallad till samtliga möten för regionfullmäktige. Som ersättare har jag full rösträtt på alla våra interna gruppmöten där vi i praktiken bestämmer hur vi ska ställa oss i regionfullmäktige. Som parti gick vi faktiskt framåt i regionen och tar ytterligare ett mandat. Vi kommer säkert att analysera valrörelsen och resultatet länge. Men det praktiska arbetet börjar nu.

Kommentera

