Förståelsen av landsbygdsväljaren

Medan vi alla väntar på att regering, och majoriteter i kommuner och regioner ska sätta sig, så tänkte jag passa på att berätta lite om den där landsbygdsväljaren som många nu gör desperata försök att förstå. Nämligen mig själv. Jag flyttade till Sotenäs för några månader sedan. Jag gjorde det för att jag älskar att bo på landet, nära naturen. Jag fick ge upp en del bekvämlighet för att göra det. Exempelvis en dusch. Eller möjligheten att ta en kaffe latte inom en mils avstånd.

Möjligheten att flytta gavs för att jag fick ett jobb. Det hade inte lika bra lön som mitt gamla och jag fick inte jobba lika många timmar, men det räckte för uppehället, tillsammans med det jobb jag behöver busspendla 12 mil till, enkel väg, minst en gång i veckan.

Jag jobbar som föreståndare på en konstnärlig kollektivverkstad. Jag kan prata i flera timmar om vilken utomordentligt effektiv satsning av skattepengar dessa kollektivverkstäder är, men nöjer mig i sammanhanget med att 1) jag fick ett jobb i kultursektorn, vilket 2) leder till att min nya kommun får friska skatteintäkter, mer än vad de själva stoppar in i sagda verksamhet och 3) en positiv befolkningstillväxt. Ja, och så 4): vår verksamhet är kulturradikal och kosmopolitisk.

Efter några månader fick min flickvän också jobb. Ett vikariat på ett flyktingboende för ensamkommande flyktingbarn som ligger i kommunen. Jag tänker verkligen inte trivialisera alla de utmaningar som landsbygden står inför. Men att tro att SD är  ett parti som erbjuder en effektiv politik för landsbygden, det håller inte.

Vi skaffade bil också. En etanolbil som begagnad kostade 31.000 kr. Jag har räknat på det. Den drar visserligen mer än en bensinbil, men jag sparar ändå ca 1 krona milen jämfört med att köra på bensin. Det är bara snack att en höjd koldioxidskatt skulle slå undan benen för landsbygden. Ska vi byta till fossilfritt samhälle eller ska vi det inte?

Ja, så det fick bli MP då. Partiet med den bästa klimat- och landsbygdspolitiken.

Men vad gör det? Mina grannar, som jag möter i järnhandeln, på hamnpromenaden och i den osannolikt välsorterade thailändska butiken nedanför kyrkan, de röstade ju ändå på SD.  Jag ska gå ut och snacka med dem nu. För det är något som jag verkligen inte förstår.

Kommentera

