Böcker som förändrat ditt liv

En av de populära uppgifter som cirkulerar i sociala medier just nu är att lista 10 böcker som förändrat ditt liv. Jag fick den själv vidareskickad av två av mina vänner, oberoende av varandra. Och jag följde med, skrev en lista. Men det var något som skavde när jag läste listan. Den höll inte tillräckligt hög litterär halt. Det var för få kvinnliga författare på listan. Det var bara två böcker som inte var skrivna på 1900-talet. Jag, som jobbat hela mitt vuxna liv med litteratur, hade komponerat en lista som man faktiskt, på något sätt kunde skämmas för.

Det försåtliga ligger förstås i frågan. ”Förändrat ditt liv”. För det första så förändras mitt liv inte så ofta nu längre, som det kanske gjorde i barn- och ungdomen. För det andra har jag inte särskilt stor lust att förändra mitt liv nuförtiden. I’m living my dream. Så böckerna som förändrat mitt liv måste nästan med nödvändighet komma från läsningar gjorda i tonåren eller strax före eller efter. Det är då man fattar beslut, påverkade av böcker, som verkligen förändrar ens liv. Det är då psyket är tillräckligt vidöppet för att verkligen erbjuda en förskjutning i receptionen av världen efter att ha läst en bok.

Därför är inte Coleridge med på min lista. Därför borde Snoilsky varit med, men han brädades av Ekelöf som jag läste samtidigt. Därför är både Asimov och Tolkien med, för att de, tillsammans med Homeros, öppnade världar jag inte visste fanns. Och Astrid Lindgren, som kunde visa att nattsvart fasa också kunde finnas i en barnbok. Men Achmatova eller ní Dhomnaill eller Schwartz kom inte med, jag läste dem för sent, då var världen redan en annan. Jag var alldeles för långt inne i den njutning som poesin kunde skänka. Sandell kom dock precis i rätt tid, och han är förmodligen den författare som förändrat mitt liv mest. Ni som säger att det finns bättre poeter har aldrig läst Midnattsfresken, 21 år gamla, berusade på billig whisky mitt ute i snön på gården till det ockuperade kollektivet Volapük i Oslo. Med värmen i kroppen, kylan i natten och stjärnorna ovanför. Och trott att ni förstod precis hur världen fungerade.

Kommentera

