Bliss and heavenly glory

Den här veckan har varit rätt omtumlande för mig. I tisdags var jag med på mitt livs första sammanträde för regionfullmäktige i Västra Götaland, visserligen som ersättare, men ändå. Allvarligt, högtidligt och väldigt vackert att vara en kugge i det demokratiska arbetet. Samtidigt får jag reda på att jag är önskad som föredragshållare på miljöpartiets kommun- och landstingsdagar i slutet på november och att mitt förslag att prata om diversifierad finansiering gått igenom. Planerna är att vår kulturminister ska tala på samma seminarium. Det är stort. Det kommer att bli bra.

Och ikväll, mitt i middagen, får jag ett sms som berättar att både beslutet om att Västra Götalandsregionen ska ansöka om medlemskap i ICORN och att man vill stödja etablerandet av ett residens för översättare och författare gått igenom. Det är svårt att beskriva känslan som infann sig, som satte sig i bröstet, men jag blev faktiskt lite tårögd. Denna modiga, starka region som ända sedan bildandet 1998 etablerat ett tänkande där man värnar kulturen och vågar satsa, vilket lett till att man idag har Sveriges största regionala kulturbudget.

Låt mig förklara lite närmare. Att Västra Götaland nu kommer att bli en del av ICORN har stor betydelse på flera plan. Dels signalerar man att värnandet av yttrandefriheten är viktigt. Hotade författare och journalister kommer att finna en fristad här. Men man signalerar också att man inte tar till sig förvaltningsdomstolens utslag att göra Gävles anslutning till ICORN oförenlig med svensk kommunallag. Beslutet är också klokt och modigt i det att det går utöver ICORNs rabatt till kommuner som ett regionalt medlemskap ger, utan dessutom ser till att det finns resurser för ytterligare finansiering och samordning för de kommuner som önskar ingå. Det här är riktigt, riktigt bra kulturpolitik.

Och residensprogrammet? Ja, det har också något unikt över sig. Efter vad som ursprungligen var en idé från Johan Öberg fick jag chansen att göra ytterligare en utredning i ämnet under vintern 2013/14. Med en eminent referensgrupp bestående av Öberg, Gunilla Sandin, Ellen Mattson och Frida Stålhandske kunde jag under fem månader undersöka möjligheten för att etablera ett residensprogram öppet för författare och översättare från hela världen, här i Västra Götaland. Resultatet blev Deras åker och äng var havet (efter ett citat från Linné). Det är klart att man blir glad när man ser att kulturnämnden nu går på mina och referensgruppens rekommendationer. Västra Götaland, och särskilt Strömstad, kommer nu att bli ett centrum för internationellt litterärt utbyte av hög kvalitet och intensitet. Det tjänar vi alla som bor här på, inte bara alla de översättare och författare som kommer att få chansen till finansierade vistelser i en av världens vackraste miljöer, Bohuskusten, utan verkligen alla, genom att kulturens värde lyfts, genom att vi får influenser från resten av världen och genom att vårt rykte som en plats som välkomnar andra kulturer och deras utövare sprids. Det här är demokrati och konst i en mycket skön förening.

Det finns några människor som jag vill tacka lite extra, utöver referensgruppen förstås, utan vilka det här arbetet aldrig hade varit möjligt. Först och främst regionens handläggare Eira Högforsen som gav mig uppdraget. Tack för det förtroendet. Därefter Lars Nordström som varit avgörande för Västra Götalands kraftfulla satsningar på kultur. Vi inom kulturlivet har inte glömt. Sist, men inte minst, Alex Bergström, vår nuvarande ordförande för regionens kulturnämnd. Du klubbade de här besluten, du tillsatte utredningarna som låg till grund för de nya satsningar på litteratur inom regionen och du fullföljde deras rekommendationer. Respekt. Du har satt ditt märke i regionens kulturpolitiska historia för lång tid framöver genom dessa goda investeringar i kulturell infrastruktur.

Vad kostar då kalaset? För Västra Götaland? De ovanstående två satsningarna kostar 2 miljoner ur regionens kulturbudget om ca 1,3 miljarder. Hemligheten? Diversifierad finansiering. Den som vill veta mer får helt enkelt pallra sig till miljöpartiets kommun- och landstingsdagar 29-30 nov, i Karlstad. Eller ring valfri tjänsteman på regionen. Här har vi svart bälte i att använda egna investeringar som hävstång för ytterligare statliga, kommunala och internationella medel.

Kommentera

