Kulturpolitik på kommun- och landstingsdagarna

Den formella delen av första dagen av MP:s kommun- och landstingsdagar är avklarad. Undertecknad fick förmånen och förtroendet att tala om kulturpolitik för en intresserad publik, tillsammans med Stina Oscarsson och vår kulturminister Alice Bah Kuhnke. Rollerna var på förhand givna, med Stina som inspiratör och perspektivvidgare, Alice med information om rikspolitiken och jag själv om det konkreta arbetet i nämnder och styrelser i kommuner och regioner.

Det är med viss ödmjukhet en tar sig an en sådan uppgift. MP har många engagerade och duktiga kulturpolitiker, varav jag haft glädjen att jobba nära exempelvis Anna Sibinska, Thomas Martinsson och Tina Ehn – personer med både längre erfarenhet och djupare förankring i politiken än vad jag har. Därför valde jag att fokusera på handfasta råd utifrån två projekt jag jobbat väldigt nära, Forum för poesi och prosa och det residensprogram för författare och översättare som jag skrivit en utredning om.

Den som vill se exakt vad som avhandlades vid seminariet kan se det i sin helhet via den här länken. Min keynote finns att ladda ner här.

Nu ska vi dricka öl.

Kommentera

