Miljöpartiets dialogkonferens

Den 27 februari hade jag förmånen att få delta i miljöpartiets dialogkonferens om migrationspolitiken i Malmö som representant för miljöpartiet Fyrbodal. Enligt uppgift från riksdagskansliet kommer personalen där att arbeta enbart med att sammanställa alla förslag som inkommit under den kommande veckan. Det ska bli mycket intressant att ta del av resultatet.

I det omfattande underlaget som skickades ut inför konferensen angavs syftet att ”Målet med konferensen är att skapa kraft i vårt gemensamma arbete för ett bättre – och utökat – system för mottagande av de människor som flyr till Sverige.” Jag hoppas verkligen att det blir så. Delar av underlaget blev jag tvungen att kritisera på plats, bland annat för att jag tyckte mig märka en ton som angav att en restriktiv flyktingpolitik ändå skulle förväntas framöver. Det kunde synas exempelvis i den här frågeställningen:

  • Hur ska Miljöpartiet se på den typ av förslag som har förts fram i debatten kring begränsad tillgång till välfärdssystemen för vissa grupper? Kan det till exempel vara acceptabelt under den första tiden i Sverige om det skulle innebära att fler kan få skydd?

I den här formuleringen finns flera fel, som jag ser det. Förslagen om begränsad välfärd kommer från höger och är troligen ett rött skynke för vår regeringspartner. Och sannolikheten att vi skulle hitta en överenskommelse att byta begränsad välfärd mot exempelvis permanenta uppehållstillstånd eller utökade möjligheter till anhöriginvandring får ses som ytterst liten. Alltså landar vi i att egentligen bara diskutera begränsad välfärd. Det är väl ändå inte grön politik?

Men ambitionen och organisationen var det verkligen inget fel på. Jag fick under de tre samtalsgrupper jag deltog i möjligheten att diskutera direkt med kommunalråd, riksdagsledamöter, personer ur partistyrelsen och en EU-parlamentariker. Kloka, pålästa människor med driv i de gröna frågorna. Engagemanget hos alla som deltog var tydligt och uppfriskande. Det som blir avgörande nu är hur alla de förslag som vaskats fram prioriteras och hanteras. Först när det arbetet är klart kan jag svara på om det var rätt att stanna i regeringen eller inte.

Dagen innan konferensen publicerade Birgitta Losman och Maria Kjellberg en debattartikel i G-P som jag tycker väl visar riktningen hos medlemmar i Västra Götaland. En central formulering: ”Det var fel att sätta asylrätten på spel på grund av ett upptrissat debattklimat.”

 

 

Kommentera

