Vikten av goda berättelser

Den här tisdagen var resten av familjen bortrest, så jag fick chansen att reflektera lite själv istället. Och jag har tänkt en del på vikten av goda berättelser. Jag tror att många som upplever klimatförändringarna som ett hot också upplever åtgärderna som förespråkas för att sänka utsläppen som hot. Får jag inte flyga, äta kött eller shoppa längre? För de människorna, ja, också för mig själv, tror jag att det är viktigt att höra positiva berättelser om det samhälle och de livsstilsval som ligger framför oss.

Jag vet exempelvis att vi troligen flugit vår sista flygresa, åtminstone innan ny teknik kan göra flygresor hållbara igen, förhoppningsvis. Men berättelsen är då inte att vi slutar flyga, utan att vi börjar åka tåg. Ja, det finns nackdelar med tåget jämfört med flyget, men det gäller att försöka fokusera på det positiva. Färre men längre resor. Stanna över hos vänner, ta en extra natt i en stad som passeras på vägen till målet. Mer utrymme och möjlighet att röra sig, mindre tid i transit, tull och säkerhetskontroller.

Vi äter redan väldigt lite kött i familjen, men nu väljer vi bättre kött när vi väl gör det. Lokalproducerat, ekologiskt, från grönbetande djur. Om det smakar bättre? Det kan du lita på! Vi vet också att våra pengar går till små slakterier, lokala bönder som tar miljöfrågan på allvar och vi bidrar till ekologisk mångfald och att landskapen hålls öppna.

Vi köper i princip inte nya kläder, utan nästan allt handlas second hand, via Tradera. Vi köper heller inte kläder så ofta, men när vi väl gör det köper vi god kvalitet som håller länge. Personligen tycker jag att det är roligare att ha några få, älskade och användbara plagg än att ha en jättestor garderob fylld med skräp. Skovård är roligt och rogivande. Flera av mina par skor är över tio år gamla. En del har fått lagningar, men de kommer att hålla i minst tio år till.

Jag tror att det är viktigt att ha ett positivt förhållningssätt till framtiden. Om inte annat så är jag skyldig min dotter det. Och det går plötsligt betydligt lättare att börja ta tag i den enorma omställning vi är inne i.

Lämna en kommentar