Jag är kulturpolitiker

Härmed inleder jag min personvalskampanj som kulturpolitiker för Miljöpartiet de gröna i Västra Götaland. Det här inlägget riktar sig specifikt till dig som är intresserad av kulturpolitik och jag försöker ge lite bakgrund till vem jag är och varför jag kommit att engagera mig inom den regionala kulturpolitiken. Ni kommer självklart att se mig ta ställning och engagera mig i många andra frågor också, men ett tydligt fokus kommer att finnas på kultur.

Foto: David Andréas

Västra Götalandsregionen har Sveriges näst största kulturbudget. Endast budgeten för Statens Kulturråd är större. Under 2021 uppgick budgeten för kulturnämnden, inklusive statsbidrag, till drygt 1,5 miljarder. Det är, efter sjukvård och kollektivtrafik, regionens tredje största utgiftspost. Västra Götaland ger även mer pengar per invånare till kultur än någon annan region. Det visar att kulturområdet är högt prioriterat inom regionen. Ändå finns det mycket få profilerade kulturpolitiker. Det är synd, eftersom samhället hade tjänat på en mer initierad och bredare diskussion kring hur vi fördelar skattemedel till kulturområdet, inte minst inom Västra Götaland. Bland de stora bolag som är regionägda finns GöteborgsOperan, Film i Väst och Regionteater Väst. Men många mindre aktörer får stöd också. Kulturnämnden delar ut arbetsstipendier och bidrar till residens. Man delfinansierar kulturprojekt och fria aktörer. Sammanlagt ger detta invånarna i Västra Götaland i huvudsak god tillgång till kultur. Jag skriver i huvudsak, eftersom Västra Götaland inte är ett undantag från riket i stort, där folk i städer, med högre utbildning och högre inkomst också i högre grad tar del av kulturuttryck. Vi har en ojämn tillgång till kultur.

Varför har då Västra Götalandsregionen så få profilerade kulturpolitiker? Jag tror att det finns några olika anledningar. En är att politikområdet, trots sin storlek, är ett av de mindre inom regionen. Sjukvård och kollektivtrafik är väsentligen större ansvarsområden. Det innebär att det också finns mer omfattande politiska uppdrag inom dessa politikområden. Det är nog egentligen ganska få som känner till att ordföranden för regionens kulturnämnd, som alltså har det yttersta ansvaret för att fördela 1,5 miljarder, förväntas göra detta på motsvarande 45% tjänst, dvs mindre än en halvtid.

En annan anledning är att kulturfrågan sällan ligger högt uppe bland de mest prioriterade frågorna för väljarna. Politiska partier måste ju få sina mandat genom att någon röstar på dem. Då är det inte strategiskt att profilera sig som kulturpolitiker. En ytterligare och tredje anledning skulle kunna vara att det ibland kan vara både svårt och smärtsamt att vara kulturpolitiker. Aktörerna inom fältet, de som skapar kultur och de som driver kulturinstitutioner, är pålästa, engagerade, välutbildade och har god tillgång till media. Debatten kring politiska förändringar av uppdrag eller verksamhetsstöd kan stundtals vara het. Det kan verka skrämmande för den som inte är van.

Men jag är kulturpolitiker. Först och främst kulturpolitiker. Jag tycker att sektorn ska representeras av åtminstone en person som kommer därifrån. Jag tycker att gräsrotsperspektivet är viktigt, det vill säga konstnärernas, författarnas, musikernas och skådespelarnas möjligheter att verka under acceptabla förhållanden. Jag tycker att kulturområdet ska behandlas med respekt, som en viktig och omistlig del av ett samhälle och civilisation. Jag vill också ha ett helhetsperspektiv inom kulturpolitiken. Det är exempelvis avgörande att litteraturen introduceras tidigt i skolan och i hemmen, inte bara för att fantasin bjuder oss på fantastiska resor utan också för att god läsförståelse bidrar till demokrati genom att göra oss till mer informerade medborgare. Och rätten att ta del av kultur är en mänsklig rättighet – därför ska den som flyttar in på äldreboende inte automatiskt stängas ute från kulturupplevelser. Under pandemin har vi tyvärr skapat en kulturskuld till våra barn och ungdomar som inte kunnat delta i aktiviteter som vanligt. Därför är det också viktigt att satsa på en återstart av kulturlivet, inte minst inom kulturskolan och för aktörer som riktar sig till barn och unga.

Jag kommer från kulturlivet. Poesin har varit en del av mitt liv sen jag som 15-åring läste Carl Snoilsky och August Strindberg. Jag har i princip hela mitt vuxna liv arbetat inom kulturlivet – som författare, översättare, redaktör, förläggare, projektledare, chef, föreståndare, utredare, politiker, ordförande och de senaste åren i kommunal regi. Jag har i princip hela denna tid verkat i Västra Götaland. Jag är marinerad i regionala kulturverksamheter och regional kulturpolitik. Min kunskap om kulturlivet i Västra Götaland är både bred och djup. Det är min uppfattning att jag som ledare kommit att bli uppskattad och respekterad.

Därför ber jag nu om ditt mandat att företräda Miljöpartiet de gröna i regionfullmäktige och specifikt inom kulturområdet. Jag står högt placerad på partiets lista i Göteborg och kommer därför antagligen att bli vald till en ordinarie plats i regionfullmäktige. Jag finns även representerad på valsedlarna i Fyrbodal och Västra. Nu inleder jag min personvalskampanj med fokus på grön kulturpolitik.

Miljöpartiet i Västra Götaland kommer inom området för kultur arbeta för att:
• kultur för unga och äldre prioriteras
• integrationsarbetet främjas, och stöd till våra nationella minoriteter stärks
• kulturen ska både nå och angå fler i hela Västra Götaland, och bland annat
stärka samverkan mellan biblioteken enligt etablerad kulturstrategi
• kulturarbetares villkor ska förbättras, genom bland annat ateljéstöd, ökat
antal stipendier eller MU-avtal för konstnärer

Har du frågor och funderingar? Tveka inte att höra av dig! Du når mig lättast på mail: carlfors@protonmail.com

Företräder du en organisation inom kulturområdet och vill ordna ett besök, samtal eller debatt? Jag deltar gärna!

Den främsta anledningen till att rösta på MP brukar dock vara klimat och miljö. Du vet väl att vi under innevarande mandatperiod infört en koldioxidbudget i Västra Götaland? Länk: https://www.vgregion.se/regional-utveckling/verksamhetsomraden/miljo/aktuellt-miljo/koldioxidbudget-for-vastra-gotaland-antagen/

Och till sist: glöm inte att MP har en massa bra politik inom andra områden också. Kolla exempelvis vår regionrådskandidat Madeleine Jonsssons arbete kring sammanhållen vårdkedja inom mödravården: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/extern-utredare-ska-utreda-forlossningsvarden

Du hittar all vår politik här: https://www.mp.se/vastra-gotaland/

Vill du läsa mer om mig och i vilka frågor jag engagerar mig så hittar du min profilsida hos miljöpartiet här: https://www.mp.se/om/carl-forsberg/

Lämna en kommentar