Den lilla paniken

Så, en liten uppdatering från Hamburg Hauptbahnhof.

– Delad sovkupé. Tja, det funkar ju för mig som är van att bo i vindskydd och tält med vänner och familj, men det är nog inte för alla. Den kupé jag hamnade i var trång och fullbelagd med sex personer totalt. Snarkandet var inget större problem för mig. Däremot valde en av medresenärerna att släppa en fis strax efter vi gått och lagt oss. Inte så uppskattat. De flesta sov i samma kläder som de gick i. Man känner sig lite skrynklig och svettig när man vaknar då.

– Bredvid britsen fanns en liten nätficka där jag lade mobiltelefon, klocka och glasögon. Praktiskt. Tills jag vaknade av att det antika tåget krängde till ca 03.40. Och glasögonen var borta. Jag är ju rätt närsynt och de enda reservglasögon jag har med mig är ett par solglasögon. Så det blev ett febrilt letande. De fanns ingenstans. Ett antal personer hade gått ut på toaletten under natten så jag började se framför mig att behöva skrapa upp glassplitter och krossade bågar från golvet. Men! De hade klarat sig och glidit in under en av de lägre britsarna. Puh!

– Ny mobiltelefon med dubbla SIM-kort. Vill inte koppla upp sig på 4G-nätet. Försöker med allt. Jag är ju lite ringrostig eftersom jag inte varit utomlands på tre år (Norge räknas inte). Nya panikkänslor. Jag behöver tillgång till mail, kalender och handlingar inför konferensen. Tänker att det är någon regional säkerhetsinställning och att jag får lösa det över wifi när jag kommer till en järnvägsstation. Men! Jag hade tydligen inte slagit på roaming. Och som ni märker fungerar det nu alldeles utmärkt.

– Kommande byte i Hannover. 11 minuter. Det ska gå, men jag behöver vara snabb och alert när vi ankommer. Stay tuned!

Lämna en kommentar