Förste vice

Känner mig glad, stolt, ödmjuk – och väldigt redo att börja jobba! Idag valdes jag av regionfullmäktige till förste vice ordförande för kulturnämnden i Västra Götaland. Det innebär att jag från och med årsskiftet kommer att ingå i kulturnämndens presidium och därmed delta i beredningen av nämndens ärenden. Det innebär också att jag kommer att ta tjänstledigt på halvtid från mitt ordinarie arbete för att arbeta politiskt.

Jag vill tacka alla er som på olika sätt givit mig ert förtroende, min familj, mina vänner, alla ni som röstade på mig och självklart alla härliga miljöpartister. Tack!

Efter 25 års kulturarbete i regionen, bland annat som redaktör, ordförande, chef, utredare och tjänsteperson så känns detta som ett naturligt steg. Jag har under årens lopp haft förmånen att samarbeta med och besöka många av våra kulturorganisationer och jag ser fram emot att lära känna ännu fler. Om det är något jag brunnit för under mitt yrkesliv så är det att ge konstnärer ordentliga förutsättningar att skapa och medborgare goda möjligheter att uppleva kultur. Det är erfarenheter jag tar med mig in i nämnden. Och jag vet att nämnden kommer att få en kompetent ledning med Alex Bergström (S) som ordförande.

Vi står inför en hel del utmaningar. Kulturlivets återhämtning efter pandemin pågår fortfarande. Vi rör oss mot en lågkonjunktur och de aviserade statsbidragen till kommuner och regioner understiger kraftigt behoven. Neddragningar är redan aviserade inom folkbildningen. Det kan komma att innebära tuffa beslut. Men jag är övertygad om att Västra Götaland kommer att fortsätta vara en region där kulturlivet blomstrar och frodas. Jag kommer att kämpa för det!

Vill du följa med på resan så får du gärna följa mig i sociala medier. Du hittar mig framför allt här:

Twitter: Carl Forsberg (@nyababylon) / Twitter

Linkedin: Carl Forsberg | LinkedIn

Facebook: Carl Forsberg

Instagram: Instagram.com/calle_pa_karlsberg

Jag vill vara en närvarande politiker. Företräder du en organisation som du tycker att kulturnämnden borde känna till bättre? Bjud in mig! Har du tankar om regionens kulturliv? Skriv ett mail! Och följ gärna den här bloggen. Jag kommer att rapportera om stort och smått inom kulturlivet här framöver. Vi ses!

Lämna en kommentar