Och nu då? En guide till livet efter valet.

Det är med väldigt blandade känslor, mest negativa, jag tagit emot valresultatet. Ja, det är bra att MP är kvar i riksdagen. Ja, det är bra att det ser ut som om våra tre största städer kommer styras rödgrönt, eventuellt även Stockholmsregionen. Jag avvaktar att kommentera Västra Götalandsregionen. Och ungefär där slutar de goda nyheterna. Låt mig skissa upp några snabba tankar om tiden vi har framför oss, under förutsättning att Ulf Kristersson bildar regering med SD som underlag.

  1. Migrationspolitiken. Vänta er kraftigt inskränkning av asylrätten samt direkta order att gripa, internera och utvisa personer utan uppehållstillstånd. Nekade ansökningar om anhöriginvandring. Sänkta bidrag till invandrare. Detta kommer vara SD:s främsta förhandlingspunkter och de måste kunna visa segrar inom det här området. Jag gissar på någon form av upplivande av REVA till att börja med.
  2. Klimatpolitiken. Det blir fyra förlorade år. Ja, det blir inte bara förlorade år, arbetet kommer att gå bakåt med nya subventioner till fossila bränslen och sänkt reduktionsplikt. Det innebär att Sverige inte längre kommer att kunna leva upp till våra egna klimatmål och Parisavtalets mål om 1,5 graders uppvärmning. Vi måste se verkligheten i ögonen och förbereda oss för en värld där jordens medeltemperatur stiger mer än 2 grader. Det innebär att vi måste nu på allvar börja förbereda oss för konsekvenserna av översvämningar, torka, vattenbrist och andra extrema väderhändelser. Det räcker nu inte längre med att bara försöka minska utsläppen. Vi måste börja rusta samhället för de katastrofer som kommer att komma. Kampen mot klimatförändringarna är inte på något sätt över, men de får nu en ny dimension där vi måste göra två saker samtidigt.
  3. Kulturpolitiken. Här kan också förändringar komma snabbt. Inskränkningar av public service, kulturtidskrifter, folkbildning och vissa typer av konst har aviserats. SD har ett starkt intresse av att påverka medier och fri kultur. Räkna med generella neddragningar av kulturstöd från statligt håll. Jag bedömer det som svårt för M, KD och L att hålla emot här, särskilt när de själva är emot vissa av stöden redan idag.
  4. Biståndet. I en tid när internationellt bistånd behövs mer än någonsin så kommer Sverige att skära ner sitt bistånd, vilket i sin tur kommer att leda till ökat lidande och fler flyktingar i världen.

Så vad gör man då? Jag kan berätta exakt vad jag kommer göra. Bita ihop och organisera mig. Förbereda mig för de debatter som kommer att komma. Bygga allianser. Vi kan inte låta dessa allvarliga förändringar gå igenom utan debatt. Vi måste visa alternativ. Vi måste protestera och i de fall det krävs, dra vissa förslag inför domstol. Valrörelsen 2026 börjar nu, hur trötta vi än är. Om du inte är med i ett parti ännu så är det dags för dig att gå med. Informera dig, hjälp till, var en del av lösningen.

Lämna en kommentar